JavaScript is required for this website to work.

The White Lotus: de grootste ellende van rijk zijn, is dat je met rijken moet omgaan

Karel Deburchgrave7/5/2024Leestijd 3 minuten
TitelThe White Lotus
RegisseurMike White
In de zalen vanafNu
Onze beoordeling
Meer info

Tv-serie The White Lotus is een serie over puissant rijke, bevoorrechte Amerikanen die naar Hawaii reizen, zodat de goedlachse lokale bevolking voor ze kan dansen.

Gecreëerd en geregisseerd door Mike White is het in feite een variatie op de film Grand Hotel uit 1932, een ensemblefilm waarin de levens van de personages elkaar kruisen in een Berlijns luxehotel dat gebruikt wordt als een symbolische ruimte waarin de personages hun hoop, dromen, en angsten projecteren.

Microkosmos van de samenleving

Ook The White Lotus is een microkosmos van de samenleving waarin de rijken der aarden en hun personeel samenkomen op één locatie. Dit stelt filmmakers in staat om complexe thema’s en sociale interacties te verkennen binnen een beperkte setting.

Soms is die setting een luxe cruisejacht met superrijken, zoals in Gouden Palmwinnaar Triangle of Sadness. Dan weer wordt de kijker mee geloodst naar het (fictief) luxueus resort The White Lotus op Hawaii, waar de levens van de gasten en het personeel met elkaar verweven raken.

Satire

In de zes afleveringen van het eerste seizoen van de The White Lotus wordt de toon gezet voor een satirische reeks vol donkere humor en sociale satire. De traditionele Hawaïaanse muziek gecombineerd met een dreigende ondertoon versterkt de sfeer van onbehagen.

We maken kennis met het personeel van The White Lotus, onder leiding van hotelmanager Armond, die al snel verwikkeld raakt in een conflict met Shane over een dubbel geboekte huwelijkssuite.

Die groteske rijkeluismentaliteit maakt slachtoffers want de rijke Tanya verliest algauw haar belangstelling voor de wellness

Shanes vrouw probeert de vrede te bewaren, maar het conflict tussen Shane en Armond escaleert. Tegelijk volgen we Tanya die naar het resort is gekomen om de as van haar overleden moeder uit te strooien. Drama Queen Tanya is wanhopig op zoek naar geluk en ontwikkelt een onwaarschijnlijke vriendschap met de spa-manager van het resort.

Shane en vooral Tanya zijn zowat iconisch voor de uitwassen van hen die alleen de mammon dienen. Om het even welke absurde wens of gril van de rijken moet worden vervuld: Shane zal en moet die suite krijgen en Tanya wil per se dat de spa-manager haar eigen wellnesszaak begint.

Die groteske rijkeluismentaliteit maakt slachtoffers want de rijke Tanya verliest al snel haar belangstelling voor de wellness.

Frontale aanval op rijkdom en status

De zeven afleveringen van het tweede seizoen van The White Lotus borduren verder op en verdiepen zich in die genadeloze frontale aanval op rijkdom en status. Deze keer is het decor niet Hawaii, maar bevinden we ons in Sicilië, in een andere vestiging van de chique hotelketen The White Lotus.

Tanya is terug van de partij en haar aanwezigheid is net zo intrigerend. Haar personage worstelt met de nasleep van haar rouw en huwelijksproblemen.

Het eerste seizoen had het meer over kolonialisme en de ‘upstairs, downstairs’ dynamiek, typisch voor de hogere klasse. De meeste werknemers zijn inheemse Hawaïanen, die volksdansen en liedjes uitvoeren terwijl hun rijke, blanke gasten hun diner degusteren met nauwelijks aandacht voor het optreden.

In het tweede seizoen zijn relatiedynamiek en genderrollen twee van de meest dominante thema’s, vooral belichaamd door de drie generaties van de Di Grasso-familie.

Symboliek

Hoe mannen vrouwen behandelen en over hen praten, vinden we terug bij Albie, de jongste telg van het geslacht Di Grasso waarvan de vader seksverslaafd en de grootvader seksistisch is. Zij zijn de perfecte voorbeelden van hoe (dis)respect voor vrouwen wordt geleerd en doorgegeven via familie.

Zag Shane zijn vrouw puur als een statussymbool, dan ziet Albie vrouwen als magische wezens.

Naast de natuurlijke symboliek van opborrelend water en brekende golven is er de symboliek van kunst: elke titel toont een ander kunstwerk voor verschillende personages

In The White Lotus loopt een mozaïek van verhaallijnen doorheen een dozijn personages. Velen zijn symbolen.

Naast de natuurlijke symboliek van opborrelend water en brekende golven is er de symboliek van kunst: elke titel toont een ander kunstwerk voor verschillende personages. Tanya wordt letterlijk afgebeeld als een vrouw die zich vastklampt aan een geketende aap.

The White Lotus is een serie die de kijker uitdaagt om verder te kijken dan de glamour en glitter. Volgens Variety wordt een derde seizoen in Thailand gefilmd en zal ook die serie de absurditeit van een luxe levensstijl doorlichten.

Karel Deburchgrave is filmrecensent en was voorzitter van het filmtijdschrift Filmmagie. Hij is de auteur van 'Shakespeare in scène' gezet en filmdocent in diverse filmmusea en cultuurcentra in Vlaanderen en Nederland. Hij studeerde Germaanse filologie (UFSIA en KU Leuven) en is Fulbright alumnus van de Universiteit in Minneapolis-St. Paul.

Commentaren en reacties