JavaScript is required for this website to work.
ECONOMIE

Ze verdienen geld met computerspelletjes: streamers

NieuwsLode Goukens4/5/2024Leestijd 2 minuten
Michiel Vandeweert uit Diepenbeek is met 26.000 volgers een van de populairste
Vlaamse streamers.

Michiel Vandeweert uit Diepenbeek is met 26.000 volgers een van de populairste Vlaamse streamers.

foto © Twitch

Steeds meer jongeren kijken naar anderen die computerspelletjes spelen en ondertussen babbelen. En daar is geld mee te verdienen.

Aangeboden door de abonnees van Doorbraak

Dit gratis artikel wordt u aangeboden door onze betalende abonnees. Als abonnee kan u ook alle plus-artikelen lezen. Doorbreek de bubbel vanaf €4.99/maand.

Ik neem ook een abonnement

Almaar meer kinderen en jongeren bekijken streams van iemand die een computerspel speelt. Daar valt geld mee te verdienen. Blijkbaar hoeven die streamers daarvoor zelfs niet eens goed te zijn. Het gaat hier overigens niet om zogenaamde e-sporters die competities spelen in een bepaald computerspel. Het gaat hier om influencers.

Game streaming – het bekendste platform is Twitch – is een redelijk nieuw fenomeen. Terwijl ze spelen maken de spelers een livestream die kijkers kunnen volgen. Die kijkers horen naast de spelgeluiden ook wat de speler allemaal zegt of roept. En daar is het eigenlijk om te doen. Vaak is daarom in een hoekje van het scherm ook een video te zien van de streamer zelf. In de marge loopt er ook nog een chat.

Achterliggend draait het vooral om geld. Naast het klassieke verdienmodel op basis van het aantal views kunnen spelers immers ook donaties krijgen van de kijkers. En het werkt: 70.000 live kijkers is op Twitch niet uitzonderlijk.

Er zijn meerdere redenen om te kijken. Tips en tricks om een game beter te leren kennen is de meest voor de hand liggende, maar de naam en de faam van de spelers binnen de community is minstens even belangrijk. Veel succesvolle streamers zijn immers geen professionele spelers: sommigen trekken volk omwille van wat ze allemaal uitkramen. Zo is er een jongedame in lingerie die in ruil voor donaties een striptease doet tijdens het spelen.

Groeiend fenomeen

Veel streamers zitten onafgebroken te praten. Al dan niet met interactie van de volgers. Streamers heten ietiegirl2 uit Brugge of DikkeSvekke. Bij een donatie van 6 euro schreeuwen ze het uit.

Het gaat om een groeiend fenomeen. Twitch telt elke maand wereldwijd 140 miljoen gebruikers. Het is het grootste livestreaming platform. Ondanks de miljoenen die internationale topstreamers verdienen maakt het bedrijf zelf merkwaardig genoeg verlies. Het heeft zelfs nooit winst gemaakt. Hoofdzakelijk door de hoge kosten voor de serverparken en de dure exclusiviteitscontracten met topstreamers.

De livestreaming haalt zijn geld niet alleen uit donaties. Er zijn ook de abonnementen, de advertenties en de merchandise. Advertenties zijn hoofdzakelijk reclamespotjes; de reclamewereld heeft de livestreaming kennelijk al ontdekt. Zo betaalt zelfs de Europese Unie momenteel Nederlandstalige spotjes over de Europese verkiezingen die voor en tijdens de stream getoond worden.

Op een abonnement van 5 dollar per maand krijgt de streamer van Twitch de helft. Donaties lopen via Paypal of via Cheers. Bij Cheers betaal je met Bits, Twitchs eigen munteenheid. Eén Bit is één dollarcent.

Maar het grote geld komt van de productplacement. Streamers kunnen sponsors aan de haak slaan; in ruil promoten ze hun diensten en producten. Grote bedrijven zoals Pepsi, Nivea, Gillette of Ikea maken zeer veel reclame op Twitch. Daar mogen trouwens ook veel meer spotjes worden getoond dan toegelaten is bij tv-programma’s, zeker die voor kinderen of jeugd.

In Vlaanderen zijn er nog geen echt grote streamers. Maar ze bestaan wel, en ze zijn in opmars. Meestal werken die met een pseudoniem. Zo is er Laagvliet; hij heeft 23.200 volgers. Progeriapatiënt Michiel Vandeweert uit Diepenbeek heeft er 26.000. Don_sander, met een raar Nederlands accent, heeft zelfs 26.400 volgers. E-sporter Joachim Blaze uit Brugge heeft er meer dan 44.000.

Lode Goukens is master in de journalistiek. Zijn masterproef behandelde de journalistieke cartografie. Voordien was hij jaren beroepsjournalist en schrijver. Begonnen als officieel IBM multimedia developer in 1992 en één van de eerste professionele ontwikkelaars van DVD’s (dvd-authoring) schreef hij ook het eerste Belgische boek over het Internet in 1994. Hij behaalde ook al een master in de kunstwetenschappen en archeologie en een master filmstudies en visuele cultuur. Momenteel is hij bezig aan een master geschiedenis en een doctoraat.

Commentaren en reacties