Sceptr, de gesel der MSM

Overzicht

Media

Artikel

Door: Pieter Bauwens

Sceptr, de gesel der MSM

Sceptr, de nieuwe nieuwssite is gelanceerd, niet toevallig op 8 december.

De skywalk, de hoogste verdieping van het Lindner Hotel in Antwerpen, dat was de plaats waar Sceptr.net online zou gaan. De dag 8 december was niet toevallig gekozen. 8 december 1991 was de dag dat de Sovjetunie implodeerde. Een moment met grote geopolitieke gevolgen. Door voor die datum te kiezen wou Sceptr.net aangeven waar hun focus zou komen te liggen: harde feiten zoals geopolitiek.

Veel details over Sceptr kreeg het opgekomen publiek niet. De indeling van de site, een Wordpress site, nu nog zonder reclame, maar daar zou verandering in komen. Momenteel heeft de site vijfentwintig medewerkers, waaronder vijf in Nederland. Sceptr lonkte op de lanceringsavond openlijk naar Nederland. Volgens de hoofdredacteur Jonas Naeyaert is het de bedoeling om het aantal medewerkers eind dit jaar uit te breiden tot honderd.

De nadruk bij Sceptr ligt niet op opinies, maar op nieuws gaf de hoofdredacteur mee. ‘De focus ligt op geopolitiek en economie.’ Sceptr wil ‘taboeloos en ongefilterd nieuws’ brengen. Daarvoor wil Sceptr geen kleine redactie generalisten verzamelen, maar een grote groep specialisten. Zo wil Scpetr uitgroeien tot ‘een referentie op gebied van politiek verslaggeving en zo ook onmisbaar door wie onze visie niet deelt.’

Tijdens de vragenronde werd de vraag gesteld naar de financiering van de site. Daarop bleef het antwoord vaag. ‘Er zijn enkele personen die Sceptr financieel steunen, maar die wensen dat anoniem te doen.’ Volgens Jonas Naeyaert is het een gift op basis van geloof, waar geen inhoudelijke afspraken tegenover staan. Welke juridische venootschapsvorm Sceptr aanneemt, een nv of vzw, is volgens Naeyaert nog niet beslist.

Sceptr heeft ook audiovisuele plannen, tijdens de lancering klonk het dat er één keer per maand een inhoudelijke video zou gemaakt worden. Maar ook in de andere artikels is veel aandacht voor video en beeldmateriaal.

Op de lanceringsavond namen ook Frans Crols en Thierry Debels, twee medewerkers van Sceptr het woord. Zij schetsten de uitgangspunten van de site. In hun uiteenzettingen klonk vooral kritiek op de Mainstream Media (MSM). Frans Crols, met 40 jaar journalistiek op de teller noemde de journalisten van de 'MSM' ‘kuddedieren’ met ‘meer interesse in scoren bij hun spitsbroeders dan in nieuws brengen dat interessant is voor de lezer of kijker’. Al zeker niet als het over kritiek op de islam gaat. ‘Vlaamse journalisten zijn een clubje eigengereide progressieven. Wie kritiek heeft wordt uit de club gestoten. ‘De poortwachters in Vlaanderen houden al jaren enkel de linkerpoort open.’ Crols gaf aan dat hij na 40 jaar reguliere media nu overstapt naar guerrillamedia.

Thierry Debels was vrij positief over de trends in het Vlaamse medialandschap. De sociale media slagen erin om de poortwachters te omzeilen, sterker nog. Door de druk van de sociale media slagen nieuwe media erin om de 'MSM' te dwingen bepaalde onderwerpen te bespreken.

Nog voor de site startte was er commotie dat Sceptr al ‘geblacklisted’ was als verspreider van nepnieuws. Wat natuurlijk veel zegt over de sfeer en tegelijk een grote reclame is voor Sceptr. Enkel door de pudding te eten zullen we de smaak kunnen testen.

Foto (c) Sceptr 

Twitter:
Afdrukken:
E-mail:

Vindt u dit artikel informatief? Misschien is het dan ook een goed idee om ons te steunen. Klik hier

Alle artikels van Pieter Bauwens

Alle artikels in de categorie Media